Google’s E-E-A-T; een volledige uitleg en toepassingen

E-E-A-T is een afkorting van verschillende aspecten waar Google waarde aan hecht voor het samenstellen van haar algoritme. Omdat veel bedrijven en marketeers niet goed begrijpen wat deze elementen in de praktijk inhouden, hebben we besloten een complete gids samen te stellen waarin we alles behandelen wat je moet weten om jouw website ook 'E-E-A-T proof' te krijgen.

Geen zin om alles te lezen? Dit zijn de belangrijkste punten uit dit artikel

  • In tegenstelling tot wat veel mensen denken is E-E-A-T ook een factor voor websites buiten YMYL-niches
  • Volgens een van Google's woordvoerders zijn backlinks ook een groot onderdeel binnen E-A-T
  • Het is mogelijk om te zien of je website handmatig is beoordeeld op (o.a.) het gebied van E-E-A-T

SEO Suite bestaat uit SEO specialisten met 10+ jaar ervaring, succesvolle zelfstandige projecten. Klinkt dit als de partij die jij nodig hebt voor een succesvolle SEO strategie? 🚀 

Wat is E-E-A-T?

E-E-A-T is een afkorting die staat voor Experience, Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness. Google controleert of de content van websites aan deze eigenschappen voldoen en gebruikt deze informatie voor het algoritme dat de zoekmachine gebruikt.

Verderop in dit artikel gaan we dieper in op hoe E-E-A-T in de praktijk kan worden toegepast.

Van E-A-T naar E-E-A-T

In maart 2014 maakte Google voor het eerst bekend dat E-A-T een ding was door er een sectie over toe te voegen aan de officiële richtlijnen. Relatief kort geleden, in december 2022, werd daar de E van Experience aan toegevoegd.

Het feit dat Google relatief kort geleden een aanpassing toevoegde aan het document laat zien dat het nog steeds een belangrijk onderdeel is van SEO.

YMYL en E-E-A-T

Veel SEO's weten je vaak te vertellen dat E-E-A-T vooral van belang is voor zogeheten YMYL websites. Dat is op zich een terechte constatering. YMYL websites is een term die gebruikt wordt door Google om websites te duiden die zich in niches vinden waarbij verkeerde informatie schadelijk kan zin voor de bezoeker.

YMYL is een afkorting voor "Your Money or Your Life".

Voorbeelden van YMYL website zijn websites die zich bezig houden met medisch of juridisch advies, financiële producten of nieuwswebsites. Ook websites waar je producten kunt kopen worden door Google zelf gezien als YMYL websites.

Waar sommige SEO specialisten zich echter in vergissen is dat E-E-A-T alleen belangrijk zou zijn voor dit type websites. In de nieuwste Google Guidelines lezen we echter dat Google haar handmatige beoordelaars opdracht geeft om extra te letten op E-E-A-T binnen YMYL websites.

Hieruit kunnen we opmaken dat deze elementen weliswaar extra zwaar meewegen bij YMYL sites, maar dat het wel degelijk een rankingfactor is bij sites die niet binnen dit label vallen.

Een goede SEO strategie neerzetten is lastig...

Wil je minder afhankelijk zijn van advertizing en meer marge overhouden? Dan is het zeer belangrijk dat je ook met organisch verkeer een fatsoenlijk marktaandeel weet in te nemen binnen jouw niche. Wij kunnen je daarmee helpen. 

Met 10+ jaar ervaring binnen SEO en succes met eigen websites en klanten projecten weten we precies wat er nodig is om snel te groeien. Laat een berichtje achter om te kijken wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen!

E-E-A-T in de praktijk

Oke, nu we weten dat E-E-A-T een afkorting is voor Experience, Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness is het tijd om in te gaan op wat dit in de praktijk betekent en hoe je deze elementen terug laat komen op je website.

Experience

In het geval van experience, oftewel ervaring, wil Google weten wat de daadwerkelijke ervaring is met de content op de pagina. Dit onderdeel is extra belangrijk met de uitrol van tools als Chat GPT omdat het voor iedereen mogelijk wordt om op grote schaal massa's aan content te publiceren.

Het tonen van daadwerkelijke praktijkervaring is heel erg lastig voor AI tools. Dit is een van de redenen dat Google het kopje Ervaring heeft toegevoegd aan de oorspronkelijke E-A-T richtlijnen.

Hoe kun je in de praktijk laten zien dat je ergens ervaring mee hebt? Laten we een aantal voorbeelden doornemen.

Voorbeeld 1: vergelijkingssite

Iedereen die zich bezig houdt met affiliate marketing kent dit soort type websites wel. Websites waarin producten worden gereviewed of vergeleken, voornamelijk aan de hand van top 5 artikelen (vb: "Wat is de beste laptop?").

Veel van deze vergelijkingen zijn op weinig data gebaseerd, en dit soort content wordt dan ook steeds vaker afgestraft in de zoekresultaten. Om praktijkervaring te tonen aan Google zou je eigen foto's van de producten kunnen delen, of video's maken waarin je de producten test en uitprobeert.

Voorbeeld 2: taalgebruik

Een andere manier om te laten zien dat je praktijkervaring hebt met het onderwerp is door middel van het taalgebruik. Stel jij schrijft een artikel over de lekkerste noodles van het land. Naast het gebruik van echte foto's (voorbeeld 1) kun je jouw ervaring ook uiten door middel van je taalgebruik.

Denk bijvoorbeeld aan de volgende zin:
"Vanochtend was het zo ver; om 10:30 reed ik op de fiets naar de toko om alle verschillende noodles smaken en merken in te kopen".

Dit taalgebruik vanuit de eerste persoon geeft al veel meer legitimiteit aan het 'ervaring onderdeel' van E-E-A-T.

Expertise

Expertise, wat ook in het Nederlands 'gewoon' expertise wordt genoemd, is meer van toepassing op de persoon of organisatie die verantwoordelijk is voor de content. In de Quality Raters guideline staat gedocumenteerd dat hierbij wordt gekeken naar;

  • Wie heeft de content geschreven?
  • Heeft degene die de content geschreven verstand van het onderwerp?

Je zou hierbij verwachten dat het puur om diploma's en afgeronde studies gaat. Dit hoeft niet altijd zo te zijn. Dit hangt heel erg af van het onderwerp. Er zijn genoeg situaties waarbij iemand heel veel expertise heeft in iets, zonder dat hier überhaupt een diploma voor bestaat of nodig is.

Voor YMYL wil je jouw expertise wel uitdrukken door middel van erkende certificaten of diploma's. Denk hierbij aan medisch advies. Om te kunnen adviseren of iemand zijn klachten 'kan uitzieken' of een specialist moet opzoeken dien je te beschikken over een relevant diploma binnen de medische industrie.

Maar stel je voor dat je een website hebt waarbij je bezoekers laat zien hoe zij houtsculpturen kunnen maken met een kettingzaag. Wanneer jij al 15 jaar bezig bent met houtsculpturen is er in dit geval geen specifieke opleiding nodig om hier heel goed in te zijn en deze kennis met anderen te delen.

Om expertise aan te tonen in verschillende soorten situaties gebruiken we twee verschillende voorbeelden;

Voorbeeld 1: financiële website over beleggen

De beste manier om aan te tonen dat je ervaring hebt binnen een specifiek vakgebied is door te laten zien dat je een award hebt gewonnen in een bepaald vakgebied of dat je beschikt over relevante diploma's of certificaten.

Schrijf je over financiële producten op je website of ga je zelfs een stap verder en geef je financieel advies? Laat dan zien waarom mensen jouw content serieus moeten nemen en waar jouw ervaring binnen dit vakgebied ligt. Beschik je over een WFT diploma? Laat dit dan zien en voeg deze toe aan je auteursbio.

Voorbeeld 2: hobby website

In het geval het gaat om hobbies, zoals het eerder genoemde houtsculpturen, heb je geen diploma nodig om te laten zien dat je verstand hebt van het onderwerp. In dit geval is het voldoende om te lezer te laten weten dat je al X jaar bezig bent met je hobby en al X aantal producten hebt ontworpen.

Ook voor koken en recepten geldt hetzelfde. Je hoeft geen sterrenchef te zijn om iemand te kunnen helpen met het maken van een lekkere biefstuk. Als je wekelijks of dagelijks in de keuken staat en kwalitatieve content schrijft, dan is dat ook expertise. Laat het echter wel duidelijk naar voren komen, bijvoorbeeld in je auteursprofiel op de pagina. Zo kan een bezoeker ook makkelijk zien dat het artikel geschreven is door iemand met kennis van zaken.

Tip: In de structured data van je pagina kun je de auteur koppelen met auteursprofielen op andere websites. In mijn auteursprofiel op ThuisbatterijNederland heb ik aangegeven dat ik dezelfde persoon ben als de auteur van andere websites;

e e a t

Authoritativeness

Het lastige van E-E-A-T is dat veel van de elementen veel overlap met elkaar hebben. Dit is al bij Ervaring en Expertise het geval, maar ook bij Authoritativeness. In Nederland hebben we het dan over het begrip ‘Autoriteit’. Hoewel de deskundigheid van de auteur zeker ook binnen het kopje autoriteit valt, rekenen we dit onderdeel toch meer onder het kopje Expertise.

Voor Authoritativeness kijkt Google onder meer naar Topical Authority en vermeldingen door autoriteiten.

Topical Authority

Je bent misschien wel bekend met de uitspraak "Jack of all trades, master of none". Dit suggereert dat je van veel verschillende onderwerpen verstand kan hebben, zonder echt een expert te zijn op een specifiek gebied. Zo kun je jouw website ook bekijken. Als je de ene dag schrijft over houtsculpturen en de andere dag over elektrische auto's, om vervolgens weer te gaan bloggen over de meest trendy kapsels van het jaar, bouw je weinig autoriteit op. Autoriteit opbouwen doe je onder meer door heel diep op een onderwerp in te gaan.

Als ik hoog wil scoren op het gebied van Authoritativeness binnen E-E-A-T moet ik dus een bepaalte diepte ingaan binnen een bepaald onderwerp. Wanneer je een website hebt waarop je stofzuigers verkoopt wil je ook ingaan op welke type stofzuigers er zijn, welke merken je hebt, wat een hoge zuigkracht nou echt in de praktijk betekent, op welke onderdelen je wel of geen garantie hebt etc.

Kortom; je bouwt autoriteit op binnen een bepaald onderwerp. Doe een uitgebreid keyword onderzoek en ga na welke vragen bezoekers hebben over een specifieke markt of industrie. Maak een duidelijk overzicht waarin je alle onderwerpen en vragen opsomt en zorg dat deze stuk voor stuk beantwoord worden op jouw website.

Backlinks

Een andere manier waarop je kunt tonen dat je hoog scoort op het gebied van Authoritativeness is door middel van backlinks. Dat blijkt uit de woorden van Gary Illyes zelf, die tijdens een Ask Me Anything op Reddit aangaf dat backlinks van groot belang zijn voor authoritativeness en E-A-T zelf.

Ook op andere gelegenheden werd dit nogmaals bevestigd:

twitter

In een wereld waarin bijna alle commerciële partijen en vooral webwinkels nog steeds links inkopen (ja, ook de Zalando's van deze wereld!) zijn links an sich nog geen erkenning van autoriteit. Om je te onderscheiden en echt autoriteit op te bouwen heb je links nodig van grote nieuwsmedia of gevestigde namen binnen je niche.

Er zijn verschillende manieren om dit soort backlinks te verdienen, waaronder digitale PR. Het is echter niet makkelijk. Ga ervan uit dat het veel tijd en moeite kost om dit soort links te verkrijgen maar het is zeker belangrijk binnen E-E-A-T.

Hieronder een screenshot van het linkprofiel van een van onze eigen websites:

O.a. Wikipedia, Nu.nl, Volkskrant en Emerce zijn zeer autoritaire bronnen die moeilijk te verkrijgen zijn en dus een positieve invloed leveren aan je algehele E-E-A-T en autoriteit in het algemeen.

backlinks e-e-a-t

Uiteraard is relevantie nog steeds een belangrijk punt. Je wil autoritaire links verzamelen binnen je niche. Meer informatie over het verkrijgen van (goede) backlinks vind je in dit artikel over linkbuilding.

Mentions / Vermeldingen

Voor het verzamelen van autoriteit heb je niet per se backlinks nodig. Als een ander bedrijf, nieuwswebsite of publicatie de naam van jouw merk of bedrijf, de naam van jouw personeel of zelfs het adres of andere contactgegevens van jouw bedrijf benoemt zonder een link te delen kan dit ook bijdragen aan je autoriteit. Het zijn signalen die de relevantie van jouw bedrijf ondersteunen.

Trustworthiness

We zijn aangekomen bij het laatste onderdeel van E-E-A-T. De T staat voor Trustworthiness oftewel Betrouwbaarheid in het Nederlands. Een belangrijke factor want vertrouwen staat bij de zoeker centraal. Voor Google, die haar gebruikers van zo goed mogelijk wil naar doorsturen betrouwbare bronnen en partijen, is dit dus ook een groot onderdeel. De andere onderdelen zijn namelijk weinig waard als blijkt dat de website of de persoon achter de website niet te vertrouwen is.

Hoe wek je vertrouwen? Of misschien moeten we beter de vraag stellen; hoe BEN je betrouwbaar?

Wat betrouwbaar is, verschilt ook hier weer per niche en situatie. Een nieuwsplatform bijvoorbeeld is onbetrouwbaar wanneer ze gebruik maken van clickbait titels. Terwijl een webshop niet te vertrouwen is als de verstuurde gegevens niet worden beveiligd (SSL certificaat) of wanneer er online tientallen klachten zijn van klanten die hun bestelling niet hebben ontvangen.

Heb jij een medische website? Dan zit je in een industrie die in snel tempo veranderd. De kennis van gisteren kan morgen weer anders zijn. Om vertrouwen te wekken is het belangrijk dat je jouw artikelen met regelmaat update als er nieuwe informatie beschikbaar is.

Afhankelijk van het type website dat je beheert, kun je op de volgende manieren Trustworthiness aantonen;

  • Het moet mogelijk zijn om duidelijk te zien wie of welke organisatie er achter een website zit en hoe je contact kunt opnemen
  • Informatie over het team. Door werknemers te tonen laat je zien dat het om een legitiem bedrijf gaat.
  • Profiel bij een populaire review service. Zorg dat je als dienstverlener of webwinkel die financiële transacties ondersteund bent aangesloten bij partijen als Trustpilot. Laat dit ook zien op je website zelf.
  • Toon casussen of testimonials van bestaande klanten op je website.
  • Vacature pagina. Bijna ieder bedrijf heeft personeel nodig. Een vacature pagina op je website geeft zeker de indruk dat het om een echt bedrijf gaat.
  • Gebruik maken van bronvermeldingen bij informatieve specialistische content. Wees niet bang om externe bronnen op te geven in je artikelen. Door een betrouwbare bron te vermelden wordt jouw artikel ook eerder als betrouwbaar beschouwd.

Bovenstaande aspecten zijn slechts een paar voorbeelden van aspecten die bij grote partijen vaak wel op orde zijn, maar niet bij de wat minder bekende bedrijven en merken. Het voordeel is dat deze punten allemaal vrij makkelijk te implementeren zijn. Je kunt er vandaag nog mee aan de slag!

Waarom vind Google het belangrijk?

Wanneer je regelmatig het nieuws volgt zal het je opvallen dat desinformatie een steeds prominenter onderwerp is geworden de afgelopen jaren. Zowel op individuele schaal als op het niveau van grote groepen kan desinformatie grote gevolgen hebben.

In 2019 bracht Google een eigen document uit rondom desinformatie, genaamd "How Google Fights Disinformation". Veel aspecten van E-E-A-T zijn bedoeld om foutieve of onbetrouwbare informatie tegen te gaan.

Hulp nodig met je E-E-A-T?

Hoewel veel bedrijven snappen dat E-E-A-T belangrijk is binnen een SEO strategie, zien we nog steeds teveel voorbeelden van websites die dit niet op orde hebben. Kun jij een extra blik op je site wel gebruiken, of wil je dat we alle E-E-A-T punten stuk voor stuk doorlopen? Bekijk eens de mogelijkheden van onze E-E-A-T audit of neem contact met ons op.

Veel voorkomende vragen

Ik zie dat een website goed scoort in Google, ondanks dat ze een slechte E-E-A-T hebben, hoe kan dit?

E-E-A-T is slechts een van de vele vormen van input die gebruikt worden voor het complexe algoritme dat de zoekresultaten beoordelen. De reden dat een website toch scoort kan zijn omdat ze wel degelijk goede E-E-A-T signalen hebben of goed scoren op een andere ranking factor.

Is E-E-A-T alleen belangrijk voor YMYL websites?

Nee, dit is een misvatting. In de documentatie die Google heeft opgesteld voor haar Quality Raters kunnen we lezen dat E-E-A-T extra zwaar meeweegt voor Your Money or Your Life websites, maar niet dat het enkel voor deze sites van belang is.

Hoe weet ik dat mijn website geraakt is door een Google update rondom E-E-A-T?

In principe weetje dit niet, omdat je in het geval van Algoritme updates geen bericht ontvangt dat je website is geraakt. Is je website plotseling weggezakt in de zoekresultaten? Dan kunnen wij wel met je meekijken om de oorzaak hiervan te bepalen en mogelijke oplossingen aan te dragen.

Heeft de Google Helpful Content update te maken met E-E-A-T?

Ja, de Helpful Content van 2023 heeft veel overlap met E-E-A-T. Veel websites die geraakt werden, zijn vergelijkingswebsites die vooral te weinig Ervaring toonden. Zo lieten ze niet voldoende zien of er überhaupt ervaring was met de producten die werden vergeleken.

Hoe weet ik of een Quality Rater mijn website heeft beoordeeld?

Dit kun je gemakkelijk zien in je Google Analytics rapportage. We schreven er een blog over die dit stap voor stap uitlegt.