SEO copywriting voor content die rankt EN converteert

Jaren geleden was de uitspraak 'Content = King" een van populairste uitspraken in de SEO wereld. Hoewel er sindsdien heel veel dingen weer veranderd zijn, is content nog steeds de belangrijkste factoor voor je organische vindbaarheid. We vertellen je hoe je als SEO copywriter te werk gaat om te zorgen dat je content hoog scoort in Google maar ook bezoekers weet om te toveren in betalende klanten. Lees verder om alles te weten te komen over SEO copywriting!

    SEO Suite bestaat uit SEO specialisten met 10+ jaar ervaring, succesvolle zelfstandige projecten. Klinkt dit als de partij die jij nodig hebt voor een succesvolle SEO strategie?  

Wat is SEO copywriting?

SEO copywriting is het schrijven van content op een manier dat deze geoptimaliseerd is voor het hoog scoren in de zoekmachine. Oftewel; content die Google (en andere zoekmachines) beschouwen als kwalitatief en van toegevoegde waarde voor de gebruiker.

Kort gezegd houdt dit in dat;

  • Google goed begrijpt waar de content over gaat
  • Google begrijpt voor welk type gebruikers de content gericht is
  • De gebruiker makkelijk zijn antwoord kan vinden

Is 'SEO content' dood?

Soms zien we copywriters op Linkedin voorbij komen die claimen dat 'SEO content' dood is, doordat Google slimmer is geworden om websites te interpreteren. Wij zijn het hier absoluut niet mee eens.

Ja, het algoritme van Google verandert continu en we leven inderdaad niet meer in een tijd waarin het een kwestie was van zo vaak mogelijk je zoekwoord(en) in een tekst te plakken.

Toch kom je ook vandaag de dag niet ver wanneer je wil scoren op een bepaald topic of zoekwoord zonder de tekst hiervoor te optimaliseren met SEO in het achterhoofd. Wel is het zo dat er in de huidige tijd meer bij komt kijken voor het optimaliseren van je teksten voor SEO.

Zo gaan onze SEO copywriters bij SEO Suite te werk:

We zijn erg transparant over werkwijze en als je zelf aan de slag wil gaan met SEO copywriting kun je onze werkwijze één-op-éen overnemen. Dit is de exacte werkwijze die we toepassen voor onze eigen websites, waaronder een van onze grootste projecten dat 5,5 miljoen organische bezoekers heeft aangetrokken in 2,5 jaar tijd!

Stap 1: Topical research

SEO copywriting begint altijd met de juiste research. Om een goede tekst te schrijven die de vragen van de zoeker beantwoord en waarde toevoegt ten opzichte van de huidige bestaande content op het internet is het belangrijk om je te verdiepen in een onderwerp.

Dit heeft niet alleen invloed op de kwaliteit van de inhoud maar zal er indirect ook voor zorgen dat alle gerelateerde en relevante woorden binnen het onderwerp terugkomen in de tekst. Dit heeft dan ook weer een positieve invloed op hoe hoog je tekst zal scoren in de zoekmachine. In de meeste gevallen zijn de gerelateerde woorden niet hetzelfde als de zoekwoorden waarop je wil scoren in google.

Voorbeeld:
Als je een tekst schrijft over waterpistolen, dan zijn woorden als 'zomer', 'buiten spelen' en 'zon' woorden die je zou verwachten in de tekst, ondanks dat het niet de zoekwoorden zijn waarop je probeert te ranken.


In het bovenstaande voorbeeld zijn de gerelateerd woorden vanzelfsprekend, maar bij complexere topics is een onderzoek vooraf vaak nodig.

Stap 2: Keyword research

De volgende stap is keyword research. Het kan natuurlijk ook zijn dat we in een eerder stadium vooraf al een uitgebreid zoekwoorden onderzoek hebben gedaan maar het is vaak goed om per pagina nog dubbel na te gaan voor welke keywords de pagina moet ranken, zodat we deze keywords terug kunnen laten komen in de tekst.

Voorbeeld:
Je hebt een online blog voor moeders en je wil ranken op een blog over 'stoere jongensnamen'.
In dit geval is dat je main keyword en ga je daaromheen je artikel schrijven. Als we echter dieper in het zoekwoord duiken zien we dat er ook zoekvolume zit op termen als 'aparte stoere jongensnamen' en 'korte stoere jongensnamen'.

Het is vervolgens erg makkelijk om deze zoekwoorden ook terug te laten komen in je tekst.

Een goede SEO strategie neerzetten is lastig...

Wil je minder afhankelijk zijn van advertizing en meer marge overhouden? Dan is het zeer belangrijk dat je ook met organisch verkeer een fatsoenlijk marktaandeel weet in te nemen binnen jouw niche. Wij kunnen je daarmee helpen. 

Met 10+ jaar ervaring binnen SEO en succes met eigen websites en klanten projecten weten we precies wat er nodig is om snel te groeien. Laat een berichtje achter om te kijken wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen!

Stap 3: Zoekintentie bepalen

Een onderwerp waar te weinig marketeers zich bewust van zijn als het over SEO copywriting gaat, is het belang van zoekintentie. Zoekmachines zijn de afgelopen jaren steeds slimmer geworden in het herkennen en inschatten van de zoekintentie van de gebruiker. Met zoekintentie bedoelen we de intentie die een zoeker heeft.

In veel gevallen spreken we van een informatieve zoekintentie of een commerciële zoekintentie maar n werkelijkheid zijn er nog meer verdelingen te maken.

Voorbeeld 1:
Wanneer je googlet naar 'Airfryer' kom je op de 1e pagina van de zoekresultaten (bijna) alleen maar webshops tegen die airfryers verkopen. Dat komt omdat Google ervan uitgaat dat iemand die dit zoekt een koopintentie heeft.

Wanneer je gaat zoeken naar 'beste airfryer' kom je voornamelijk vergelijkingswebsites en koopgidsen tegen. Dat komt omdat iemand die dit typt eerst informatie wil over welke airfryer hij of zij het best kan aanschaffen.

Voorbeeld 2:
We zien iets soortgelijks ook vaak terugkomen met zoekwoorden waarbij iets berekend moet worden (voorbeeld calorieën). In veel van die gevallen zien we voornamelijk websites scoren waarbij je op de pagina ook daadwerkelijk jouw antwoord kan berekenen aan de hand van een tool. Hoe goed je SEO copywriting dan ook is, zonder een tool die de zoekintentie kan matchen zul je hier zelden op scoren.

Stap 4: Schrijven met Surfer SEO

Op SEO Suite raden we klanten die zelf hun copywriting verzorgen altijd aan om te werken met Surfer SEO. Surfer SEO is een tool die je helpt met het schrijven van de content op basis van de artikelen die op dat moment hoog scoren in de zoekmachine.

Dat concept is niet nieuw maar wij hebben op dit moment geen software gevonden die dit beter doet dan Surfer SEO.

Je voer jouw specifieke zoekwoord in en de tool selecteert automatisch de artikelen die hoog scoren op basis van hun content (in plaats van hun autoriteit).

Vervolgens zie je tijdens het schrijven exact welke specifieke zoekwoorden je nog moet toevoegen aan de tekst. 

SEO copywriting

Screenshot vanuit Surfer SEO, de perfecte tool voor SEO copywriting.

Stap 5: Call to actions toevoegen

Of het nou een landingspagina betreft of een bepaald onderwerp wat iets verder van een conversie afzit, goede content dient altijd een brug te bevatten naar je uiteindelijke dienstverlening. Alle bezoekers zijn potentiële klanten en daarom verwerken we de juiste call to action(s) in de tekst.

Stap 6: Controleren & redigeren

Zodra de content volledig voldoet aan alle factoren van on-page zoekmachine optimalisatie gaat er nog een tweede paar ogen overheen. Deze checkt de tekst nog eens extra op leesbaarheid en inhoud zodat we zeker weten dat de kans op succes binnen de organische zoekresultaten zeer groot is.

Als alles klopt en voldoet aan onze eisen wordt de tekst opgeleverd aan de klant!

Stap 7: Titel & Meta description

Of het nou een landingspagina betreft of een bepaald onderwerp wat iets verder van een conversie afzit, goede content dient altijd een brug te bevatten naar je uiteindelijke dienstverlening. Alle bezoekers zijn potentiële klanten en daarom verwerken we de juiste call to action(s) in de tekst.

Stap 8: Meten = weten

Hoe goed scoort de nieuwe content en wat levert het nou daadwerkelijk op in harde euro's? We blijven de resultaten van de SEO content monitoren in de periode na oplevering zodat we weten wat de ROI is maar ook bij kunnen sturen waar nodig.

Dit doen we door een combinatie te gebruiken van Google Analytics en Keyword trackers.

Waar voldoet goede SEO copywriting aan?

Goede SEO copywriting voldoet aan de volgende punten;

Het beantwoordt de zoekvraag van de bezoeker: Google wil dat gebruikers van haar zoekmachine goed geholpen worden. Het is dan ook belangrijk om de vraag van de zoeker correct en zonder omwegen te beantwoorden (geen clickbait!). In een wereld die steeds sneller gaat is het ook zaak om de zoekvraag zo snel mogelijk in de tekst te beantwoorden. Laat het aan de lezer zelf over of hij verder wil lezen voor extra context of enkel antwoord wil op zijn of haar belangrijkste vraag.

De tekst heeft een logische structuur / opbouw: zorg altijd voor een duidelijke opbouw van je tekst. Zowel in je gebruik van tussenkopjes (H1, H2, H3, etc.) als in de informatie zelf. Op deze pagina bijvoorbeeld hebben we direct aan het begin van het artikel antwoord gegeven op de vraag 'Wat is SEO copywriting?" en waar een goede copy aan moet voldoen.

Een juiste opbouw en structuur zorgt er ook voor dat de tekst leesbaar is. Het zou onlogisch zijn om dit in het midden of aan het einde van de pagina pas te behandelen.

Bevat een call to action: zelfs als het gaat om een puur informatief artikel zonder commerciële zoekintentie, dan wil je uiteindelijk wel een bruggetje maken naar je diensten.

Optimalisatie voor Featured snippets: ga goed na of een van de zoekwoorden die je wil 'targetten' een featured snippet laat zien in de zoekresultaten. Featured snippets bieden meer zichtbaarheid en kunnen ook een groot percentage van het totale zoekvolume naar je website toe trekken. Wij proberen in zo een geval altijd de huidige Featured snippets over te nemen.

featured snippet seo copy

Voorbeeld van een featured snippet

Bevat alle relevante zoektermen binnen het topic: wat we al eerder aangeven, is het om goed te ranken niet alleen belangrijk om de juiste zoekwoorden te verwerken maar ook andere termen die je verwacht binnen dat topic.

Op zoek naar een goede SEO copywriter?

Heb je te weinig resources intern of te weinig kennis om goede SEO content te schrijven die nieuwe bezoekers en potentiële klanten naar je website brengt? Dan kunnen we je bij SEO suite uitstekend helpen.

Bij SEO Suite werken we voor klanten in meer dan 7 verschillende industrieën (B2B + B2C). We hebben al vele successen behaald voor zowel klanten als onze eigen websites. Laat ons weten hoe we jou kunnen helpen en we doen je graag een vrijblijvend voorstel!

Meer weten?

Kun je jouw SEO copywriting uitbesteden?

Ja dat kan zeker. Wij bij SEO Suite verzorgen dit proces graag voor jullie van A tot Z. Ook zijn er genoeg andere partijen in de markt. Wel raden wij aan om in het geval van content waarop je gevonden wil worden altijd te kiezen voor een persoon of partij die praktijkervaring hebt met het schrijven van goede SEO content. Voor salespagina's of klantenservice secties is het minder belangrijk dat de content geoptimaliseerd is voor de zoekmachines.

Wat kost een SEO copywriter?

Je kunt ongeveer uitgaan van €100 per uur. Hiervoor doen wij het gehele process van onderzoek, schrijven, optimaliseren en redigeren. Uiteraard stemmen we vooraf met de klant af wat de huidige tone of voice is etc zodat de copywriting altijd 'on-brand' is.

Schrijven jullie de content met behulp van AI?

Nee, alle content wordt met de hand geschreven. Wij geloven er nog steeds in dat, mits we ons houden aan onze eigen kwaliteitseisen, we altijd een beter resultaat opleveren dan AI content.

Dit betekent niet dat we nooit gebruik maken van AI voor onderzoek of ideeën, maar de teksten zelf worden altijd door onze gespecialiseerde SEO copywriters geschreven. We hebben een aantal goed werkende prompts uitgewerkt die voor bepaalde projecten zeker uitkomst kunnen bieden (productbeschrijvingen bijvoorbeeld). Voor landingspagina's, categorie teksten en blogs geven wij echter de voorkeur om de woorden handmatig uit te schrijven

Welke instructies van ons hebben jullie nodig?

Naast dat we samen bepalen welke topics we gaan behandelen, is het ook belangrijk dat wanneer je besluit je SEO copywriting uit te besteden dat het goed past bij de huidige stijl. We doen met nietuwe klanten dan ook altijd een onboarding zodat we weten waar we op moeten letten qua woordgebruik en tone of voice.