SEO audit uitvoeren: wat is het en hoe doe je dat?

Voordat je begint met het uitvoeren van een SEO strategie is het belangrijk om na te gaan of er geen punten op je website die in de weg staan van organisch succes. Dit doe je door het uitvoeren van een SEO audit. Op deze pagina gaan we in op;

  • wat een SEO audit precies is
  • hoe je er zelf een kunt uitvoeren
  • wat je kunt verwachten als je deze door ons laat maken

Geen zin om alles te lezen? Dit zijn de belangrijkste punten uit dit artikel

  • Voor een goede audit is het belangrijk om handmatig de website te crawlen en niet gebruik te maken van gestandaardiseerde rapporten van Ahrefs, SEMrush etc.
  • Als wij de SEO audit voor je uitvoeren behandelen we alle onderdelen: techniek, autoriteit, content en E-E-A-T
  • Prijzen van een door ons uitgevoerde SEO audit beginnen bij €750

SEO Suite bestaat uit SEO specialisten met 10+ jaar ervaring, succesvolle zelfstandige projecten. Klinkt dit als de partij die jij nodig hebt voor een succesvolle SEO strategie? 🚀 

Wat is een SEO audit?

Een SEO audit is een analyse van alle factoren die invloed hebben op de organische zichtbaarheid van een website. Op basis van een SEO audit komen verbeterpunten op het gebied van techniek, content en autoriteit naar voren.


In veruit de meeste gevallen beginnen we met het uitvoeren van een SEO audit voor een klant. De reden hiervoor is dat we een goed inzicht moeten hebben op hoe een site in elkaar zit en of er mogelijke (technische) problemen zijn die de effecten van verdere zoekmachine optimalisatie kunnen tegenhouden.

SEO audit door ons laten maken

Alle site audits die wij doen worden met de hand uitgevoerd. Om zeker te zijn dat we niks over het hoofd zien en echt de structuur van een site goed kunnen begrijpen gebruiken we niet de standaard 'audit functies' van tools als Ahrefs of SEMrush. In plaats daarvan crawlen we jouw website met Screaming Frog.

Belangrijk:
Wanneer wij jouw helpen met een SEO audit is het belangrijkste doel niet om aan te tonen wat er verkeerd gaat op jouw domein, maar vooral wat je moet doen om deze verbeterpunten ook daadwerkelijk op te lossen. Onze audits worden dan ook opgeleverd in combinatie met een concrete to-do lijst waarop alle verbeterpunten zijn gespecificeerd, inclusief een prioriteit van welke punten je als eerst moet oplossen en hoe je dat moet doen.

Wel gebruiken we andere SEO tools voor content- en backlink analyses. Voor de technische SEO audit gebruiken we dus voornamelijk Screaming Frog en Google Search Console.

Overzicht van Tools die we gebruiken voor een website audit:

  • Screaming Frog
  • Google Search Console
  • Ahrefs
  • SEMrush
  • Google Analytics

Voordat beginnen met het uitvoeren van een site audit plannen we samen een kennismakingsgesprek in waarin we een aantal vragen stellen over jouw business. Doel hiervan is om te begrijpen hoe je business in elkaar steekt zodat we beter kunnen oordelen of je site structuur logisch is of verkeerd is ingericht. Ook zin we benieuwd wie jij als concurrenten ziet. Voor sommige niches en markten is het vanzelfsprekend maar we helpen vaak genoeg klanten die in minder vanzelfsprekende producten zitten waar we niet direct het fijne van weten.

De kosten van een SEO audit liggen tussen de €750 - €2500, afhankelijk van de grootte en de complexiteit van de website. Na het kennismakingsgesprek kunnen we een exacte indicatie geven van de prijs.

We nemen één voor een de volgende onderdelen onder de loep.

Een goede SEO strategie neerzetten is lastig...

Wil je minder afhankelijk zijn van advertizing en meer marge overhouden? Dan is het zeer belangrijk dat je ook met organisch verkeer een fatsoenlijk marktaandeel weet in te nemen binnen jouw niche. Wij kunnen je daarmee helpen. 

Met 10+ jaar ervaring binnen SEO en succes met eigen websites en klanten projecten weten we precies wat er nodig is om snel te groeien. Laat een berichtje achter om te kijken wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen!

Techniek

Voor het technische gedeelte beginnen we met het in kaart brengen van de gehele website. Dit doen we door deze te crawlen met Screaming Frog. Op deze manier kunnen we zien hoe de website hiërarchie in elkaar zit, of er 404's en interne redirects zijn en of de juiste pagina's wel of niet goed kunnen worden geïndexeerd.

Crawl depth

Een belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie is de bereikbaarheid van al je pagina's. Zoekmachine bots zoals Google hebben voor iedere website een specifiek 'budget'. Aan de hand van dat budget kan Googlebot een bepaald aantal pagina's ophalen en bekijken (crawlen). Om te zorgen dat Google zoveel mogelijk pagina's kan doorlopen is het belangrijk dat deze in een klein aantal klikken bereikbaar zijn. Hoeveel dit er zijn hangt af van het type website.

Voor een grote ecommerce website is het normaal dat sommige pagina's pas in 5 klikken bereikbaar zijn. Maar voor een 'simpele' bedrijfswebsite zullen alle pagina's waarschijnlijk binnen 2 klikken bereikbaar moeten zijn.

crawldepth SEO audit

Sitemap

Tegenwoordig komen we, gelukkig, bijna geen websites meer tegen die geen sitemap hebben. Wat echter nog wel vaak genoeg mis gaat is dat de sitemap niet is toegevoegd aan de Robots.txt of binnen Google Search Console.

Ook maken weinig sites gebruik van aparte sitemaps voor bijvoorbeeld productpagina's. Wij adviseren dit altijd wel te doen omdat je dan in Google Search Console makkelijker indexeringCrawlability problemen per website sectie in kaart kunt brengen.

Daarnaast kijken we in de uitgebreide SEO audit of er pagina's zijn die wel binnen de sitemap staan maar niet terugkomen in de website zelf. In dat geval spreken we van 'orphan pages'. Deze scoren vaak slecht omdat ze geen interne links hebben.

Redirects

Bij een redirect stuur je een (oude) URL door naar een andere URL. Vaak worden redirects toegepast als de URL structuur van een website is gewijzigd of dat er een bestaande categorie is weggevallen.

Een (interne) redirect is op zich geen probleem, maar het kost wel extra veel tijd om te laden. Op grote schaal is het dan ook niet gunstig voor je crawlbudget. Het biedt de gebruiker ook geen fijne gebruikservaring als deze continu wordt doorgestuurd.

Als het op een paar losse interne redirects gaat si er geen probleem, maar vaak bevinden de URL's die doorgestuurd worden zich in de footer of in het menu, waardoor de redirect dus op elke pagina weer terugkomt.

Ook komen we soms redirect chains tegen. Dit is wanneer een URL meerdere keren wordt doorgestuurd. In sommige gevallen komt deze zelf in een loop terecht waarbij de redirects zich zelf steeds heen en weer stuurt tussen URL's.
In de site audit brengen we deze issues in kaart en vertellen we hoe je deze kunt oplossen.

404's

404's zijn pagina's die niet (meer) werken of actief zijn en dus geen content tonen. Een relatief groot percentage aan 404's kan een negatieve invloed hebben op de organische vindbaarheid van je website en is natuurlijk ook voor bezoekers niet fijn.

Sommige 404's hebben ook nog eens backlinks die en naartoe verwijzen wat het helemaal zonde maakt.

P.S.
Wanneer je jouw linkbuilding bij ons uitbesteed, losse we ook debacklinks naar 404 pagina's voor je op.

Robots.txt

Je Robots.txt bestand is het eerste bestand wat door Google bekeken wordt, voordat deze je website gaat bezoeken. In je Robots.txt kun je precies aangeven welke secties van je website Google bot wel en niet mag komen. Vaak worden bijvoorbeeld winkelwagen-pagina's uitgesloten maar in het geval van E-commerce SEO ook bepaalde filtercombinaties.

We gaan de Robots.txt na om te zien of er geen belangrijke pagina's worden uitgesloten die niet uitgesloten zouden moeten worden.

seo audit robots.txt

Google Search Console (indexatie / site vitaliteit / structured data)

Ook Google Search Console geeft technische inzichten voor je domein. Als we een SEO audit doen dan vragen we ook om tijdelijke toegang tot jouw account. Waar kijken we naar? Onder meer naar de indexatie rapportage.

Hieruit kunnen we zien of er issues zijn zijn die in de crawl niet naar voren zijn gekomen. Ook kijken we of er pagina's of secties van de site zijn die niet goed geïndexeerd worden.

In GSC is het ook goed te zien of er fouten zijn in het gebruik van Structured data en waardoor deze worden veroorzaakt. Vervolgens gaan we zlef ook nog na of er vormen van Structured Data zijn die niet gebruikt worden maar wel van toegevoegde waarde kunnen zijn.

In de sectie van site vitaliteit zien we hoe de gebruikservaring en laadsnelheden zijn.

google search console

Google Search Console (indexatie / site vitaliteit / structured data)

Ook Google Search Console geeft technische inzichten voor je domein. Als we een SEO audit doen dan vragen we ook om tijdelijke toegang tot jouw account. Waar kijken we naar? Onder meer naar de indexatie rapportage.

Hieruit kunnen we zien of er issues zijn zijn die in de crawl niet naar voren zijn gekomen. Ook kijken we of er pagina's of secties van de site zijn die niet goed geïndexeerd worden.

In GSC is het ook goed te zien of er fouten zijn in het gebruik van Structured data en waardoor deze worden veroorzaakt. Vervolgens gaan we zlef ook nog na of er vormen van Structured Data zijn die niet gebruikt worden maar wel van toegevoegde waarde kunnen zijn.

In de sectie van site vitaliteit zien we hoe de gebruikservaring en laadsnelheden zijn.

Canonicals

Als jouw website gebruik maakt van filters dan is de kans groot dat je ook gebruik maakt van canonicals. Dit is om duplicate content problemen te voorkomen. In de praktijk blijken veel sites canonicals niet goed te hebben ingesteld, zeker bij bedrijven en merken die gebruik maken van een custom CMS.

Hreflangs

Het enige wat nog vaker fout gaat bij grote websites zijn hreflangs. Hreflangs is een annotatie waarmee je Google de verschillen uitlegt tussen je internationale pagina's. Veel internationale webshops maken gebruik van hreflangs en in meer dan 90% van de gevallen komen we voorbeelden tegen van niet goed uitgevoerde implementaties.

Subdomeinen

Een website heeft, uiteraard, een SSL certificaat nodig. Dit mag geen verassing zijn anno 2024. Dat betekent dat je doomein naast een http:// ook een https:// versie heeft. Om duplicate content te voorkomen is het zaak dat er maar één werkende versie is. Dit houdt dus in dat de http:// versie moet worden doorgestuurd naar de beveiligde versie.

Hetzelfde geldt voor de http://www en de https:// versie.

Crawl efficiency

Daarnaast kijken we naar de algehele crawl efficiency vooral bij grote ecommerce websites. Kort geleden kwamen we een website tegen die ongeveer 100 indexeerbare URL's had, en meer dan 10.000 URL's die niet indexeerbaar waren. In zo een situatie wil je ervoor zorgen dat Google een groot deel van zijn resources bezig is aan het bekijken van de pagina's die wel geïndexeerd moeten worden.

Wanneer dat niet goed staat ingesteld zal Googlebot moeite hebben om al jouw belangrijke pagina’s waarop je gevonden wil worden te vinden.

Content

Content is een breed begrip, en juist daarom komen we zelden websites tegen waar we niet veel aanbevelingen voor hebben. Het kan heel erg verschillen wat voor soort onderdelen we meenemen in de audit, afhankelijk van het type website (e-commerce, affiliate of b2b).

Verschillende templates

Voor elke website kijken we wat voor soort pagina's of pagina templates er zijn en gaan we deze één voor één langs. Op basis van een e-commerce website bekijken we de volgende type pagina's om te zien welke dingen er fout gaan en wat er moet gebeuren voor een betere SEO performance;

  • Homepage
  • Categoriepagina's
  • Productpagina's
  • Informatieve / Blogpagina's
  • Vestiging / Locatiepagina's

Voor ieder van de templates kijken we naar of de juiste zoekintentie geraakt wordt en of er gebruik wordt gemaakt van juiste interne links en eventuele CTA's. Met jarenlange praktijkervaring voor onze eigen affiliate websites weten we exact welke CTA's het best werken en op welke posities.

Interne linkwaarde

Wist je dat interne link op een vergelijkbare manier werken als externe backlinks? Met deze wetenschap in het achterhoofd wil je er zeker van zijn dat de belangrijkste SEO pagina's ook de meeste linkwaarde (ook wel 'linkjuice' genoemd) krijgen toebedeeld. Wij analyseren precies welke pagina's de meeste interne waarde krijgen doorgestuurd en checken of dit goed is verdeeld.

Op het moment dat dit niet goed is geregeld kan hier een enorme winst mee worden behaald door dit te verbeteren.

Interne competitie

Heb jij pagina's die samen strijden voor een zoekpositie op hetzelfde zoekwoord? Dan spreken we van keyword kannibalisatie of interne competitie. In de meeste gevallen is dit niet goed en wil je dit zo snel mogelijk opgelost hebben. Wij gaan in de SEO adit na of er op jouw domein sprake is van keyword kannibalisatie en of dit opgelost moet worden.

Content kwaliteit

In een SEO audit gaan we niet van elke pagina de con5ent analyseren. Wat we wel kunnen doen in het geval van template content (categorieën, productpagina's, locatie pagina's) is nagaan of de kwaliteit van het template goed genoeg is om structureel goed te scoren met deze pagina's.

Autoriteit

Zelfs na tientallen updates hebben zoekmachines nog steeds backlinks (en mentions) nodig om de exacte volgorde van de zoekresultaten te bepalen. Zeker in specifieke niches met veel concurrentie tellen links nog zwaar mee.

Bij iedere algehele SEO audit analyseren we je linkprofiel om te zien of daar iets te zien is wat kan leiden tot een eventuele handmatige penalty. Ondanks dat Google zelf zegt spam links te negeren in plaats van af te straffen zijn er nog genoeg voorbeelden waarbij dat in de praktijk niet het geval is.

In de site audit checken we ook of er kwalitatieve externe links zijn die naar 404 pagina's verwijzen (gebroken links). Als een backlink naar een 404 pagina van je website verwijst heb je niks aan de linkwaarde. Wij zullen je exact vertellen hoe je deze linkwaarde weer kunt herstellen.

semrush

E-E-A-T

E-E-A-T staat voor Experience, Expertise, Authoritativeness, and Trustworthiness. Het zijn signalen waarvan Google in haar officiële richtlijnen aangeeft dat deze belangrijk zijn en gebruikt worden om het algoritme te verbeteren.

Omdat E-E-A-T tegenwoordig niet alleen belangrijk zijn voor zogeheten YMYL websites, maar voor alle websites, nemen wij dit ook mee in onze SEO audit. We kijken welke signalen er op je website zijn rondom E-E-A-T en hoe je deze kunt verbeteren. Op deze pagina gaan we er niet dieper op in, als je meer wil weten over wat E-E-A-T inhoudt kun je onze pagina erover bekijken.

Stappenplan: Hoe kun je zelf een SEO audit uitvoeren?

Besluit je om zelf een SEO audit uit te voeren? Dan kun je het stappenplan hieronder aanhouden.

1. Crawlen van de website

Je begint met het crawlen van de website. Zoals wij aangaven gebruiken wij hiervoor Screaming Frog, maar als je minder kennis hebt van de technische parameters die bij een SEO audit komen kijken dan kun je ook gebruik maken van de Audit Tool van Ahrefs of SEMrush. Een website audit uitvoeren met Screaming Frog vereist een wat meer handmatige benadering en bestaande kennis van SEO. Je zal zelf de crawl moeten interpreteren en op zoek moeten naar issues, terwijl Ahrefs deze voor je selecteert.

Wij gaan er in dit voorbeeld stappenplan vanuit dat je een tool als Ahrefs gebruikt. Het volgende scherm krijg je te zien als je aan het crawlen bent.

* Ahrefs en SEMrush zijn betaalde tools, maar je kunt voor beiden een gratis trial uitproberen.

crawl log

2. Bekijk de issues en los deze op

Nadat het crawlen van de website is afgerond ga je terug naar het overview-scherm en klik je op errors.

technische seo audit

Issues die je eventueel kunt tegenkomen zijn gebroken links, orphan pagina's, afbeeldingen die te groot zijn of redirect chains. Je kunt klikken op het betreffende issue om te zien waar deze vandaan komen en wat de oorzaak is.

3. Indexatie nalopen in Search Console

Het belangrijkste doel van een SEO strategie is om zoveel mogelijk relevant verkeer naar je website te trekken. Om organisch verkeer te verkrijgen meoten je pagina's wel eerst getoond worden in de zoekmachines. Er zijn ook andere zoekmachines maar in Nederland heeft Google het grootste marktaandeel dus we nemen deze als voorbeeld.

Om te zien of er pagina's zijn die niet door Google worden geïndexeerd terwijl dit wel zou moeten werp je een blik in Google Search Console. In het menu onder het kopje 'Indexeren" klik je op Pagina's.

Vervolgens krijg je een overzicht van geïndexeerde en geïndexeerde pagina's te zien.

Loop de pagina's die niet geïndexeerd na om te zien of er hier pagina's tussen staan die je wel geïndexeerd zou willen hebben. Redenen waarom een bepaalde pagina niet geïndexeerd wordt kan zijn omdat de URL geblokkeerd wordt door je Robots.txt bestand of door bepaalde meta tags (noindex,nofollow bijvoorbeeld).

Het kan best zijn dat jouw belangrijke pagina's niet voor indexatie in aanmerking komen door een technische instelling waar je niet van bewust was.

Je ziet in Google Search Console ook pagina's die wel gecrawled zijn maar niet geïndexeerd (zie afbeelding hieronder). Hier is het de moeite waard om na te gaan waarom dit zo is. Soms is de kwaliteit van de content niet goed genoeg of er is sprake van 'dubbele content'.

stap 5

Denk je dat de content kwalitatief goed genoeg is en er geen sprake is van duplicate content? Dan kun je voor deze pagina's nog een keer een handmatig indexatie verzoek doen doen. Voer de URL van de pagina bovenin in de zoekbalk. De URL wordt geïnspecteerd en je kunt vervolgens klikken op 'Indexering aanvragen".

4. On Page SEO checks

Content is nog steeds de belangrijkste factor binnen zoekmachine optimalisatie. Als je geen content hebt, kun je er tenslotte ook niet mee ranken. Voor websites van enig formaat zal het heel veel tijd kosten om iedere pagina te controleren. Voor een SEO audit is het dan ook prima om een selectie van de belangrijkste pagina's door te nemen. Pak bijvoorbeeld de belangrijkste categorie- of merkpagina's.

Hoewel verschillende mensen de afgelopen jaren hebben beweerd dat 'schrijven voor SEO' niet meer bestaat is dat absoluut niet het geval. Een tekst die 'SEO proof' is zal nog steeds in zijn algemeenheid veel meer kans hebben om te ranken dan een tekst waar geen rekening is gehouden met zoekwoorden.

Waar de mensen die zeggen dat schrijven voor SEO dood is meestal op doelen is dat je 'moet schrijven voor de gebruiker / bezoeker. En dat is helemaal terecht. Dit houdt in dat je toegevoegde waarde moet leveren, de tekst moet voldoen aan de zoekintentie en de vragen beantwoorden die hij of zij heeft.

Bij een On Page audit zul je dus kijken naar verschillende dingen.

  • Is de content geoptimaliseerd voor SEO?

    Dit doet je door te kijken of de relevante zoekwoorden terug komen in de tekst. Daarnaast spelen de frequentie van de zoekwoorden en de lengte en structuur van de tekst ook nog een rol. Meestal kijk je wat er momenteel hoog scoort in Google op het zoekwoord waarop je wil ranken om te kijken wat goed werkt. Daarnaast kun je gebruik maken van tools zoals Surfer SEO om jouw content te vergelijken met dat van andere teksten die hoog scoren in de zoekmachines.
Surfer seo
  • Raakt de content de juiste zoekintentie?

    In je On Page SEO audit kijk je of de pagina die jij hebt gecreëerd voldoet aan wat een gebruiker verwacht te vinden na zijn zoekopdracht. Denk hierbij bijvoorbeeld aan iemand die zoekt naar: 'aantal zonnepanelen berekenen'

    Iemand die hiernaar zoekt is waarschijnlijk op zoek naar een calculator die uitrekent hoeveel zonnepanelen hij of zij nodig heeft op zijn dak om aan zijn energiebehoefte te voldoen. Wanneer je gaat Googlen en je ziet dat de eerste pagina vol staat met pagina's met een calculator functie kun je er van uitgaan dat dit is wat de zoeker wil zien. Met een puur informatieve pagina ga je er dus niet op scoren.
  • Is de content van toegevoegde waarde?

    Het is in het belang van zoekmachines dat de gebruikers goed geholpen worden. Om goed te scoren is hete dus ook belangrijk dat je de bezoeker ook echt helpt met het beantwoorden van zijn vraag.

    Worden de belangrijke bezoekersvragen op een goede manier behandeld in de content, en kan de bezoeker zijn antwoord snel terugvinden?

Bovenstaande punten zijn belangrijk om na te gaan als je de content gaat analyseren in een SEO audit.

5. Backlink analyse

Nu je gekeken hebt naar content en technische aspecten is het tijd om je backlinks te bestuderen. In theorie heb je hier geen betaalde tools voor nodig omdat je jouw backlinks ook in kunt zien vanuit Google Search Console. Tools als Ahrefs en SEMrush zijn echter wel stukken overzichtelijker en kunnen je ook direct een inschatting geven welke externe links als spammy worden gezien en welke niet.

In je backlink analyse kijk je naar een aantal verschillende dingen. Je kijkt hierin naar de verwijzende websites (referring domains), je ankertekst profiel en eventuele links die verwijzen naar gebroken links (404's).

Refering domains

Zowel in SEMrush als Ahrefs heb je binnen de backlink analyse een kopje met 'referring domains'. Hierin kun je zien welke domeinen een link hebben naar jouw website. Je kunt hier handmatig doorheen lopen om te zien of hier domeinen tussen die schadelijk kunnen zijn omdat ze als spam kunnen worden aangemerkt. In de meeste gevallen zal Google ze dan gewoon negeren, maar als het vermoeden bestaat dat je moedwillig op grote schaal aan het spammen bent is een handmatige penalty nog steeds een mogelijkheid. Pas hier dus goed mee op!

Zie je links waar je niks mee te maken hebt en die schadelijk kunnen zijn voor de organische vindbaarheid van je website? Voeg deze dan toe aan een disavow bestand.

Tip: in SEMrush kun je gebruik maken van de 'Backlink Audit' functie. Door gebruik te maken van deze functie kun je direct inzien of een verwijzende website schadelijk is en waarom. Ook kun je de schadelijke externe links gemakkelijk exporteren naar een disavow bestand.

Ankertekst profiel

Een ankertekst profiel is het totale profiel van alle 'ankerteksten' die naar jouw website verwijzen. Een ankertekst is de naam waarmee er naar een pagina op je website wordt gelinkt.

Voorbeeld:
In dit voorbeeld is
SEO SUITE de ankertekst / linknaam. Ook een ankertekst profiel kan 'spammy' zijn. Bijvoorbeeld omdat alle ankers commercieel zijn of geoveroptimaliseerd.

Een ankertekst profiel kan als 'spammy' worden gezien wanneer deze enkel uit onnatuurlijke en commerciële ankerteksten bestaat. Of juist uit ankerteksten die totaal niks met jouw website te maken hebben. Wanneer jij een webshop in planten hebt maar je ankertekst voor 25% uit creditcard termen bestaat bijvoorbeeld. Ook in dit geval dien je een overzicht te maken van deze spam links om deze vervolgens uit te sluiten met een disavow bestand.

In de afbeelding hieronder zie je een overzicht van een ankertekst profiel dat totaal niet natuurlijk is. De gebruikte ankers zijn niet manieren hoe je natuurlijk naar een website zou toe linken.

backlink profiel

Refering domains

Zowel in SEMrush als Ahrefs heb je binnen de backlink analyse een kopje met 'referring domains'. Hierin kun je zien welke domeinen een link hebben naar jouw website. Je kunt hier handmatig doorheen lopen om te zien of hier domeinen tussen die schadelijk kunnen zijn omdat ze als spam kunnen worden aangemerkt. In de meeste gevallen zal Google ze dan gewoon negeren, maar als het vermoeden bestaat dat je moedwillig op grote schaal aan het spammen bent is een handmatige penalty nog steeds een mogelijkheid. Pas hier dus goed mee op!

Zie je links waar je niks mee te maken hebt en die schadelijk kunnen zijn voor de organische vindbaarheid van je website? Voeg deze dan toe aan een disavow bestand.

Tip: in SEMrush kun je gebruik maken van de 'Backlink Audit' functie. Door gebruik te maken van deze functie kun je direct inzien of een verwijzende website schadelijk is en waarom. Ook kun je de schadelijke externe links gemakkelijk exporteren naar een disavow bestand.

Backlinks naar 404 pagina's

Tot slot ga je na of je backlinks hebt die naar een niet werkende pagina op je website verwijzen. Dit is erg zonde omdat je er dan niet veel aan hebt. Je kunt in dit geval overwegen om relevante content weer terug te plaatsen op de gebroken URL, of om de gebroken URL door te sturen naar een relevante andere pagina op je site.

6. Overige technische zaken

Om je SEO audit goed af te ronden sluit je af met het bekijken van de snelheid en responsiveness van de website. Snelheid kan op verschillende manieren geïnterpreteerd worden, afhankelijk van welke tool je gebruikt. Omdat we voor het optimaliseren van onze SEO vooral bezig zijn met Google als zoekmachine kun je hiervoor het best naar je site vitaliteit kijken in Google Search Console.

Het optimaliseren van je website voor betere scores op het gebied van snelheid is heel erg technisch. De kans dat je dit zelf kunt verbeteren is vrij klein als je geen ontwikkelings ervaring hebt. Je kunt echter wel de inzichten vanuit de rapportage delen met jouw website bouwer of developer zodat hij deze kunt optimaliseren.

Core Web vitals

Interesse in een volledige website audit?

Denk je dat de SEO performance van jouw website tegengehouden wordt door (technische) issues? Bezoekersaantallen teruglopen zonder dat je weet waar het aan ligt? Stuur ons een berichtje en we kijken graag met je mee!

Veel voorkomende vragen

Wat kost een SEO audit?

De kosten van een audit liggen tussen de €750 - €2500, afhankelijk van de grootte en de complexiteit van de website. Na het kennismakingsgesprek kunnen we een exacte indicatie geven van de prijs.

Waar moet je op letten bij een e-commerce seo audit?

E-commerce websites maken vaak gebruik van filters. Combinaties van verschillende filters kunnen leiden tot een groot aantal pagina's wat van invloed is op hoe Google door je websites heen gaat. Bij een ecommerce seo audit is het dus goed om na te gaan welke invloed de filters hebben en of de filterpagina's wel of niet indexeerbaar zijn.

Hoe vaak moet ik een technische SEO audit laten uitvoeren?

Bij een grote website met verschillende functionaliteiten is het aan te raden om één keer per jaar een technische SEO audit uit te voeren of nadat er grote technische aanpassingen aan de site zijn gedaan.

Bij simpele 'platte' websites is een enkele audit soms genoeg, zolang de website op de juiste manier onderhouden wordt.