Linkbuilding: De meest complete gids van 2024

Ook in dit jaar is linkbuilding nog steeds een belangrijk onderdeel van SEO (Search Engine Optimization). De toegang tot laagdrempelige informatie heeft ervoor gezorgd dat bedrijven steeds vaker intern werken aan hun SEO, maar we merken dat linkbuilding een onderdeel is wat in de meeste gevallen wordt uitbesteed.

Of je er nu zelf mee aan de slag wil gaan, of dit wil laten doen door een specialist; deze complete gids helpt je op weg en beantwoord alle vragen die je hebt. Daarnaast wordt deze linkbuilding gids gedurende het hele jaar geüpdate met de nieuwste informatie.

Geen zin om alles te lezen? Dit zijn de belangrijkste punten uit dit artikel

  • Bij het verkrijgen van links focussen wij ons op kwaliteit in plaats van kwantiteit
  • Wij richten ons voornamelijk op link van websites met echte traffic en top 5 posities in de zoekmachine
  • Je gehele linkbuilding uitbesteden kan bij ons vanaf een budget van €999 per maand

SEO Suite bestaat uit SEO specialisten met 10+ jaar ervaring, succesvolle zelfstandige projecten. Klinkt dit als de partij die jij nodig hebt voor een succesvolle SEO strategie? 🚀 

Wat is linkbuilding?

Linkbuilding is het proces van backlinks bouwen naar een website, waarbij het doel is om deze website beter zichtbaar te laten zijn in de zoekmachine.


Er zijn veel verschillende manieren van linkbuilding. Veel gebruikte strategieën om links te verkrijgen zijn gastbloggen, advertorials inkopen en digitale PR. Deze en nog veel meer strategieën zullen we verderop in deze linkbuilding gids toelichten.

Waarom linkbuilding belangrijk is?

Het internet bestaat uit miljoenen websites. Niet iedere website richt zich op hetzelfde onderwerp maar voor een willekeurig onderwerp zullen er tientallen tot soms wel duizenden websites en pagina's zijn die hier content over hebben. Al deze pagina's concurreren met elkaar om zo hoog mogelijk zichtbaar te zijn in de zoekmachine.

Voorbeeld:
Er zijn 30 websites die een artikel hebben over de kosten van linkbuilding. Om te bepalen welke site het hoogst in de zoekresultaten komt te staan hebben zoekmachines zoals Google een eigen algoritme om te bepalen welke pagina de meest relevante informatie bevat.

Maar... wat nou als er een aantal sites websites tussen staan die even hoog scoren als het aankomt op de kwaliteit en relevantie van de betreffende pagina?

In zo'n geval kijkt Google naar het backlinkprofiel. Pagina's met relevante backlinks ontvangen bonuspunten om uiteindelijk de definitieve volgorde van de zoekresultaten te bepalen.

Zoekmachines gebruiken links dus als extra graadmeter om de kwaliteit en relevantie van websites en webpagina's in te schatten, om zo de volgorde van de zoekresultaten te bepalen.

Wat zijn goede backlinks?

Linkbuilding kan heel makkelijk zijn. Op bijvoorbeeld via Fiverr kan iemand uit India of Pakistan voor een klein bedrag jou tientallen backlinks leveren. Het probleem is dat deze geen enkele relevantie bieden en dus zeer waarschijnlijk niet worden meegeteld. Verschillende woordvoerders van o.a. Google hebben in de afgelopen jaren aangegeven dat zij spamlinks of irrelevante links negeren.

Deze manier van linkbuilding is dus zonde van je geld. Daarnaast kunnen grote aantallen spamlinks nog steeds negatieve gevolgen hebben voor je vindbaarheid, ondanks dat Google zelf zegt deze slechts te negeren.

Wat is een goede backlink? Een goede backlink komt van een kwalitatieve en relevante website. Een website is in onze ogen kwalitatief goed wanneer deze voldoet aan een bepaalde minimum hoeveelheid aan organisch verkeer / traffic. We kijken ook naar de verhouding tussen inkomende en uitgaande verwijzende domeinen en of het domein niet geraakt is door een Google Penalty.

Samenvattend
Een goede backlink komt van een website met:

  • Organisch verkeer
  • Top 5 posities
  • Domein heeft geen penalties gehad en wordt geïndexeerd
  • Logische verhouding tussen inkomende en uitgaande domeinen

Een goede SEO strategie neerzetten is lastig...

Wil je minder afhankelijk zijn van advertizing en meer marge overhouden? Dan is het zeer belangrijk dat je ook met organisch verkeer een fatsoenlijk marktaandeel weet in te nemen binnen jouw niche. Wij kunnen je daarmee helpen. 

Met 10+ jaar ervaring binnen SEO en succes met eigen websites en klanten projecten weten we precies wat er nodig is om snel te groeien. Laat een berichtje achter om te kijken wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen!

Daarnaast zijn er een aantal metrics die inschatten wat de autoriteit van een website is. Hoewel deze metrics behulpzaam kunnen zijn is het belangrijk om te weten dat deze metrics heel makkelijk gemanipuleerd kunnen worden. Dat is de reden dat 'organic traffic' in onze ogen de belangrijkste metric is omdat deze niet makkelijk te manipuleren is. Wanneer je bepaalde metrics belangrijk vind raden we dan ook aan om dieper in het backlink profiel te duiken om te zien of de links die een domein heeft relevant zijn of voornamelijk uit spamlinks bestaan.

Dat gezegd hebbende, de volgende metrics worden vaak gebruikt binnen linkbuilding om de autoriteit van een website waarvan je een link wilt in kaart te brengen:

AS: SEMrush Authority score

SEMrush is een allround marketing tool die een eigen ontworpen algoritme gebruikt om de waarde van een website uit te drukken. Deze waarde heet Authority Score en wordt afgekort tot AS. Hoe hoger de AS van een domein, hoe meer waarde een backlink van het domein heeft volgens SEMrush. SEMrush' Autority Score is over het algemeen de moeilijkste metric om te manipuleren.

DA: Moz Domain Authority

'Vroeger' was Moz de meest populaire SEO tool die gebruikt werd. De afgelopen jaren zien we weinig mensen in Nederland die Moz nog gebruiken. Toch wordt de Domain Authority metric (ook wel domein autoriteit genoemd) nog steeds veel gebruikt, omdat deze makkelijk is in te zien, ook als je geen betaald account hebt. Hiervoor kun je o.a. de Moz toolbar in Chrome gebruiken om gratis de DA van een website te bekijken.

TF en CF: Majestic Trust Flow en Citation Flow

Majestic heeft 2 verschillende scores om de waarde van backlinks uit te drukken, namelijk Trust Flow (TF) en Citation Flow (CF). Trust Flow zegt wat over hoe betrouwbaar de backlinks zijn die een website of pagina heeft. Hoe hoger de TF, hoe betrouwbaarder de links zijn. Spam links hebben een hele lage TF terwijl links van grote nieuwsmedia juist een hele hoge waarde hebben.

Citation Flow gaat over de kwantiteit van het backlink profiel. Hoe meer links, hoe hoger de CF. Een website met een lage TF en een hoge CF heeft dus een groot aantal links van websites die niet heel betrouwbaar zijn. Andersom heeft een website met een hoge TF en een lage CF een laag aantal links, maar zijn deze dus wel erg betrouwbaar.

DR: Ahrefs Domain Rating

De meeste partijen in Nederland die linkbuilding als dienst leveren gebruiken de DR waardebepaling van Ahrefs. Ahrefs is na SEMrush de meest gebruikte SEO software in ons land. DR is een afkorting voor Domain Rating. Als we de mate van relevantie buiten beschouwing laten dan heeft een link vanaf een domein met een hoge DR de meeste waarde.

We willen nogmaals benadrukken dat het niet verstandig is om je enkel op dit soort cijfers te focussen. Kijk altijd wat voor links een domein heeft en wanneer deze verkregen zijn in plaats van enkel naar een score te kijken waar weinig ruimte is voor nuances.

Linkbuilding technieken en strategieën

Hoewel we eerlijk moeten erkennen dat meer dan 95% van de partijen voor linkbuilding volledig afhankelijk is van het kopen van links, zijn er verschillende linkbuilding strategieën die je kunt toepassen. De ene methode is effectiever dan de ander. Kijk goed naar jouw business om te bepalen welke methode het best bij je bedrijf past en welke resources je hebt om bepaalde technieken uit te voeren.

Link earning

Link earning is de meest natuurlijke manier van linkbuilding. De naam suggereert het al, bij deze strategie 'verdien' je de link doordat een andere website uit zichzelf besluit om naar jouw content te linken omdat deze als waardevol wordt gezien of als bronvermelding wordt gemeld.

Je hebt bij deze methode nooit zelf in de hand of je er echt links mee verkrijgt. Bepaalde type content zoals lijstjes of content rondom personen zijn vaak het meest effectief.

Met een van onze websites hebben we al o.a. van Story.nl al 6 verschillende links 'ge-earned':

backlinks story

Digital PR

Digital PR is een vorm van online Public Relations waarbij linkbuilding het hoofddoel is. Digital PR is erg moeilijk. Je wil kwalitatieve links verkrijgen van grote media, aar deze gaan niet zomaar naar jouw site toe linken.

Hiervoor moet je ze nieuwswaardige content leveren. Voor grote internationale merken is dit vrij makkelijk. Zij zijn al bekend en het uitbrengen van een persbericht is vaak al genoeg om een aantal links te verkrijgen. Minder bekende merken en bedrijven zullen echt met nieuwswaardige content moeten komen. Dit kun je doen aan de hand van onderzoek en/of enquetes.

Vorig jaar begonnen we een eigen reisblog. Om direct wat aan linkbuilding te doen besloten we om samen met SDIM uit Haarlem een onderzoek te doen naar Taxi prijzen in Europese steden. Het onderzoek leverde verassende resultaten op en werd dan ook opgenomen door o.a. AndC, Business Insider en BNR.
behaalde resultaten linkbuilding

Ons onderzoek leverde super goede links op

Links kopen

Links kopen zonder erbij te vermelden dat er voor de link betaald is, is iets wat officieel niet is toegestaan volgens de richtlijnen van Google. Toch is het wereldwijd veruit de meest gebruikte linkbuilding methode. Dat komt omdat alle andere technieken die we hier vermelden vele malen lastiger en kostbaarder zijn.

Websites kijken vaak naar de concurrentie. Als zij links inkopen dan besluit een bedrijf vaak om deze strategie ook toe te passen.

Om mee te komen met de concurrentie zonder gigantische budgetten uit te geven ontkom je vaak niet aan het inkopen van links. Het is echter wel zaak om dit te doen op een manier waarop het voor Google niet overduidelijk is dat jouw backlinks ingekocht zijn. Dit doe je onder andere door;

  • Geen gebruik te maken van PBN's
  • Websites te vermijden die een onnatuurlijke verhouding hebben tussen uitgaande- en ingaande links (let op: dit gaat niet altijd op; voor sommige type websites zal het logisch zijn om veel extern te linken, zonder dat het om linkfarming gaat)
  • Te linkbuilden vanaf websites met bestaande organische top 3 posities en verkeer
  • Continu bezig te zijn met linkbuilding (in plaats van één keer per jaar een bulk aan links in te kopen)
  • Te variëren in je anker teksten (gaan we verderop op deze pagina nog dieper op in)

Wil jij jouw linkbuilding uitbesteden? Stuur ons een berichtje en we kijken graag met je mee naar de mogelijkheden voor kwalitatieve backlinks.

Outreach / Gast bloggen

De meest bekende manier van linkbuilding is gastbloggen. Het probleem met deze methode is dat veel mensen hier totaal niet creatief mee zijn. De meeste websites krijgen dagelijks mails binnen waarbij iemand aanbiedt om een 'kwalitatief gastblog te schrijven'. Het voordeel voor de webmaster zou zijn dat diegene een gratis kwalitatief en inhoudelijk artikel zou ontvangen voor zijn website.

Deze methode werkt de afgelopen jaren bijna niet meer en dat heeft 3 redenen;

  1. De meeste webmasters weten tegenwoordig dat mensen geld over hebben voor backlinks en vragen dan ook geld voor het aanleveren van een gastblog.

  2. Gastbloggers stoppen geen moeite in een persoonlijke benadering. In plaats van eerst een connectie te maken met de eigenaar van een website, wordt er gelijk gefocust op het verkrijgen van een link. Gastbloggers zouden er slim aan doen om eerst een connectie te maken met de ontvanger van de mail in plaats van direct met een aanbod te komen.

  3. Het voordeel voor de website eigenaren komt niet goed naar voren. Tuurlijk staat in elk gastblog verzoek dat diegene een super goede tekst gaat kunnen aanleveren over een relevant onderwerp. Echter krijgen beheerders zo vaak deze algemene mails dat het niet meer overtuigt. Laat cijfers zien over zoekvolumes en treed meer in detail over hoe je die keywords wil gaan targeten met je artikel.

Netwerk

Een linkbuilding methode die bijna nooit wordt gebruikt door mensen maar een van de meest succesvolle manieren is om links te verkrijgen die je concurrentie niet kan kopiëren is het gebruik maken van je netwerk.

Denk eens na over bijvoorbeeld je beste vrienden en kennissen. Waar werken die en wat is hun functie? De kans is zeer groot dat een van hun een hoge functie heeft bij het bedrijf waar ze werken. En aangezien elk bedrijf tegenwoordig een website heeft hoef je alleen nog een bruggetje te verzinnen om je vriend te overtuigen van de win-win situatie.

Voorbeelden:

1. Je hebt een website over zonnepanelen en iemand uit je netwerk is directeur van een recyclingbedrijf. Vraag of je een blog kunt aanleveren over het gebruik van gerecyclede materialen binnen de zonnepanelen branche (met een linkje naar jouw website). In ruil hiervoor kun je bijvoorbeeld aangeven dat je hun bedrijf een keertje zal promoten in je maandelijkse nieuwsbrief.

2. Je hebt een vergelijkingswebsite en een van je vrienden is marketing manager bij een lease bedrijf. Geef aan dat je graag een artikel op je website publiceert over de Beste auto lease bedrijven, en hen op nummer 1 wil zetten in je vergelijking in ruil voor een backlink naar het artikel.

Er liggen altijd kansen voor het verkrijgen van unieke links binnen je netwerk! Je hoeft enkel een beetje creatief te zijn om bruggetjes te maken en goed na te denken wat je terug kunt geven.

Infographics

Infographics zijn dè manier om statistieken of complexe processen op een simpele manier te visualiseren. Wanneer je dit goed doet heb je de kans dat verschillende online media de infographic willen gebruiken op hun platform. Het nadeel van het creëeren van infographics voor linkbuilding is dat je geen zekerheid hebt of het ook wordt opgepakt. Er zijn wel een aantal dingen die je kunt doen om de kans te vergroten dat je links haalt uit je infographic;

  • Bekijk wat trending is. Door in te spelen op trends vergroot je de kans dat je infographic wordt opgepakt. Er zijn verschillende tools die je kunt gebruiken om trends in kaart te brengen, waaronder het gratis te gebruiken Google Trends.

  • Gebruik periodiek Reverse Image Search. Het komt soms voor dat je infographic wel ergens is opgepakt zonder dat je dit weet. Om dit na te gaan maak je gebruik van Reverse Image Search. Hiermee krijg je direct een overzicht te zien van alle websites die jouw afbeelding hebben gebruikt. Ga ze één voor één na om te zien of ze wel linken naar jouw website als bronvermelding. Gebruik Reverse Image Search om de 3 maanden omdat je infographic ook na langere tijd nog steeds kan worden opgepakt.

  • Extra outreach. Om de kans op succes te vergroten is het verstandig om outreach te doen met je infographic. Maak een lijst met websites waarvoor je infographic relevant zou kunnen zijn. Schrijf ze aan, deel wat informatie over je infographic en biedt aan dat ze deze mogen gebruiken op hun website in ruil voor een link als bronvermelding.

Broken linkbuilding

Broken Linkbuilding is een strategie die in Nederland bijna niet wordt toegepast. Dat is een groot voordeel want daardoor werkt linkbuilding op deze manier erg goed. Broken linkbuilding werkt als volgt:

1. Maak een lijst met interessante websites in jouw niche

2. Bekijk met tools als SEMrush of Ahrefs of ze externe links hebben die naar een 404 pagina leiden (een pagina die niet meer werkt / offline is gehaald).

3. Ga na waar de pagina over ging (dit kun je vaak opmaken uit de context waarin de link is geplaatst) en schrijf een alles-omvattend stuk content erover.

4. Schrijf de website aan, wijs ze op de niet meer werkende externe links en laat weten dat je een alternatief stuk content hebt waar ze de link naar kunnen verwijzen.

De reden dat deze effectieve linkbuilding strategie zo goed werkt is omdat je hiermee de site eigenaar waarde levert. Je wijst hem ten slotte op een niet werkende link en biedt tegelijkertijd een minstens zo goed alternatief aan. Voor de beheerder / eigenaar is het slechts een minuut werk om de link te vervangen.

Wel geldt hierbij dat de manier waarop je contact zoekt leidend is voor het eventuele succes van deze linkbuilding werkwijze. Probeer een persoonlijke connectie te maken en maak geen gebruik van vervelende mail templates.

Roundup Post linkbuilding

Een goede roundup post is ook een goede linkbuilding strategie voor het verkrijgen van backlinks in jouw niche. We pasten deze strategie onder andere toe op een van onze eigen websites Fitcode.

Hoe werkt het? Heel simpel.. toch?

Je verzint een goed en aantrekkelijk onderwerp waar je een artikel over wil schrijven. Voor Fitcode gebruikten we het onderwerp "gezonde snacks & tussendoortjes".

Dit is een onderwerp wat altijd relevant en populair zal blijven. Vervolgen maak je een lijst met websites in deze niche. Wij schreven meer dan 70 recepten websites aan met de vraag of ze een bijdrage wilden leveren aan onze grootste overzicht van gezonde snacks en tussendoortjes. Dit konden ze doen door hun favoriete recept door te sturen . In ruil voor hun bijdrage worden ze benoemd in de post en plaatsten wij een link naar hun Instagram.

Zodra we de post geplaatst is stuurden we een mailtje waarin we hen bedankten voor de bijdrage en vroegen we of ze een vermelding naar het artikel wilden doen op onze website.

Veel bloggers waren heel erg enthousiast dat ze als expert werden gezien en waren uitverkozen om een bijdrage te leveren aan onze website. Dit stuk leverde dan ook niet alleen veel traffic op, maar ook super veel links. Helaas is deze post al meer dan 5 jaar geleden en zijn veel links ook weer weggevallen, maar heeft het artikel na al die jaren nog steeds een aantal mooie links te pakken:
roundup linkbuilding

Links ruilen

Een linkbuilding strategie die al jaren lang wordt toegepast is het link ruilen. Iedere site eigenaar zal bekend zijn met de mailtjes van personen, vaak onder valse aliassen, met verzoekjes om links te ruilen. Dat wanneer je dit doet, nooit een directe ruil moet doen (AB linkruil) weet inmiddels bijna iedereen dus hier zullen we verder geen tijd aan besteden. Een A-B-C linkruil kan zeker een manier zijn om zonder budget toch te linkbuilden. Het probleem zit hem vaak dat de websites die worden aangeboden in een linkruil van hele lage kwaliteit zijn.

Het gaat in veruit de meeste gevallen om domeinen zonder waardevolle content en geen traffic. Ook komen we via deze wijze heel veel PBN's tegen (private blog netwerk). Als je serieus bezig wil zijn met zoekmachine optimalisatie en het verbeteren van je organische posities dan is het verstandiger om op kwaliteit (waardevolle backlinks) te focussen in plaats van kwantiteit (websites die enkel worden gebruikt om te ruilen).

Hoe werkt linkbuilding via ons?

Voordat we beginnen gaan we samen met jou kijken hoe de situatie erbij ligt. Is er al eerder gelinkbuild? Zo ja, hoe en wat is er prcies gebeurd. Welke resultaten heeft het opgeleverd? Wat zijn de nieuwe doelstellingen voor de komende 3-6 maanden? Welke zoekwoorden leveren de meeste omzet op, etc.

Zodra we beschikken over de juiste informatie beslissen we samen met jou welke zoekwoorden / pagina's we gaan targetten met onze linkbuilding. Er wordt een budget afgesproken en aan de hand daarvan kijken we maandelijks wat de beste (relevantie + kwaliteit) links zijn die we kunnen verkrijgen binnen het budget.

Na afloop van aiedere maand ontvang je een overzichtelijke rapportage zodat je direct kunt zien welke links er geplaatst zijn.

In tegenstelling tot veel andere partijen werken wij niet met contracten! Onze dienstverlening is om wat voor reden dan ook, maandelijks op te zeggen. Gelukkig hebben we met bijna al onze partners een langdurige en duurzame samenwerking waarbij we samen met elkaar verder groeien.

Wordt jij de volgende?

Wat kost linkbuilding via SEO suite?

Dat heb je zelf in de hand. We werken voor casino partijen die met hele hoge maandelijkse budgetten werken (€4000+ per maand), maar ook met MKB partijen die zich in een minder competitieve niche bevinden en aan een kleiner budget genoeg hebben.

Maandelijks je linkbuilding te laten verzorgen door ons kan vanaf een budget van €1000 per maand.

Hiervoor wordt je volledig ontzorgd. Wij creëeren en plaatsen alle content voor je en verzorgen ook al het contact tussen de webmasters. Hoewel we rekening kunnen houden met sommige specifieke wensen van de klant, geloven we in onze bewezen aanpak en zullen we deze dan ook aanhouden. Bij SEO SUITE is de kwaliteit van de links leidend!

Na afloop van iedere maand ontvang je een duidelijk overzicht van het resultaat.

Je linkbuilding uitbesteden?

Met meer dan 10 jaar ervaring kunnen wij van SEO SUITE je ongetwijfeld helpen. Door je linkbuilding uit te besteden aan ons weet je zeker dat er op een duurzame manier wordt gebouwd aan de autoriteit van je website. Wij hebben jarenlange ervaring met linkbuilding voor zowel externe partijen als onze eigen (affiliate) projecten.

Plan een afspraak in om te kijken welke kwalitatieve backlinks we voor jou kunnen leveren!


Belangrijke termen

Wil je jouw linkbuilding uitbesteden, dan is de kans groot dat je bij het vinden van een geschikte partij een aantal termen tegenkomt. De belangrijkste en meest voorkomende termen zullen we hieronder toelichten en aangeven of het belangrijk is voor jouw linkbuilding strategie of niet.

No-follow en Do-follow

Wanneer je actief bezig bent met linkbuilding dan is het wel fijn dat de links ook daadwerkelijk een boost geven aan de organische vindbaarheid van je website. Hiervoor is het belangrijk dat de links als do-follow zijn gemarkeerd. In de broncode kun je gemakkelijk zien of het om een no-follow of do-follow link betreft. Klik met je rechtermuisknop op de link die je wil controleren en klik op "inspecteren";

No-Follow

Een no-follow link krijgt de annotatie rel="nofollow" mee.

Do-Follow

Als het een do-follow link betreft dan zal er geen annotatie bij staan. Hierbij moet je dus enkel controleren of er iets als no-follow bijstaat of een andere tag zoals rel="sponsored" en rel="ugc".

Een no-follow link geeft geen linkwaarde door. UGC en sponsored vertellen de zoekmachine dat de link niet natuurlijk geplaatst is maar dat er voor betaald is of dat het door gebruikers is gegenereerd (zoals bij online forums) en geven dus niet de linkwaarde door zoals dat bij een do-follow link het geval is.

Bovenstaande betekent niet dat no-follow links of andere links dan do-follow slecht zijn. Ze sturen echter geen directe linkwaarde door naar je website.

Ankertekst

Wanneer je gaat linkbuilden moet je niet alleen eten naar welke pagina's je links gaat bouwen. Je moet ook weten met welke ankerteksten je gelinkt wil worden. Ankertekst is de letterlijke vertaling van het engelse anchor text. Het is de naam van de link zelf. In het voorbeeld hieronder is de anchor tekst "Content Ventures".

Voorbeeld:
"SEO SUITE is onderdeel van Content Ventures BV in Purmerend"

De ankertekst geeft extra context aan de zoekmachine over waar de pagina waar naartoe wordt gelinkt over gaat. Als je wil scoren op een bepaald zoekwoord, dan is het dus logisch dat je de ankertekst hetzelfde houdt als het zoekwoord, toch?

In principe wel, maar wij zijn hier altijd voorzichtig mee. Iemand die op natuurlijke wijze naar een site zou linken gebruikt meestal niet het precieze zoekwoord waar iemand op wil scoren. Sterker nog, de persoon die op natuurlijke wijze linkt naar een website heeft daar helemaal geen boodschap aan.

Omdat links kopen (zonder het erbij te vermelden) niet is toegestaan volgens de Google Guidelines wil je dat je ankertekst profiel er ook natuurlijk uit ziet. Wissel dan ook af tussen geoptimaliseerde ankerteksten en wat natuurlijkere voorbeelden.

Hieronder een voorbeeld van een geoptimaliseerde ankertekst en een natuurlijke ankertekst:

Geoptimaliseerd:
"Er is genoeg informatie te vinden op het internet over linkbuilding."

Natuurlijk:
"Voor bedrijven die met hun SEO aan de slag willen gaan kan ik deze gids over linkbuilding aanbevelen."

Wanneer de ankertekst gelijk is aan het zoekwoord waarop je wil scoren spreken we van een 'Exact match ankertekst".

Startpagina's

Startpagina's, ook wel directories genoemd zijn pagina's die vaak geen enkele tekst bevatten behalve een opsomming van links naar andere pagina's. In de eerste jaren van het internet hadden deze pagina's nog een echter functie. Ze werden gebruikt door mensen op het internet om nieuwe websites te ontdekken.

De afgelopen jaren worden deze pagina's bijna niet meer gebruikt door consumenten. Wel zijn ze populairder dan ooit als het aankomt op linkbuilden. Met enige regelmaat kopen mensen krachtige domeinen op die verlopen zijn en bouwen deze om naar een simpele startpagina.

Over het algemeen zien we dat deze links niet goed werken. Het kan echter zeker geen kwaad om een aantal startpagina's in je linkprofiel te hebben maar verwacht niet de zoekmachines in een competitieve niche te domineren door alleen maar te linkbuilden op startpagina's.

startpagina linkbuilding

Linkprofiel

De term linkprofiel kom je regelmatig tegen en is van toepassing op het totaal aantal links dat je hebt. Dit 'profiel' moet er zo natuurlijk mogelijk uitzien. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een bepaald percentage no-follow links, natuurlijke ankerteksten (waaronder op merknaam), geen overdaad aan spamlinks en/of startpagina's.

Als je linkbuilding vanaf het begin af aan goed aanpakt hoef je je geen zorgen te maken om je linkprofiel. Deze zal er uit zichzelf natuurlijk uitzien. Daarnaast zal een natuurlijk linkprofiel ook afhangen van het type website. Zo zal een e commerce site met veel categorieën en productpagina's een ander linkprofiel hebben dan een simpele 'platte' wordpress website.

Black hat linkbuilding

De term black hat wordt binnen SEO (zoekmachine optimalisatie) gebruikt om strategieën aan te duiden die tegen de regels en richtlijnen van Google ingaan. Nou zijn er ook dingen die officieel tegen de regels in gaan maar dusdanig wijdverspreid zijn dat we van Grey Hat SEO spreken. Het kopen van links is hier een voorbeeld van. Wanneer je dit echter op zeer massale schaal doet en met hele lage kwaliteit (vergeleken met de concurrenten in de markt) spreken we wel van Black Hat.

Interne linkbuilding

Als we het hebben over linkbuilding dan kan de term interne linkbuilding niet ontbreken. Bij interne linkbuilding zorg je ervoor dat je binnen je website links plaatst naar relevante belangrijke pagina's binnen het domein plaatst. Door dit op juiste wijze te doen stuur je meer linkwaarde naar deze pagina's en spreken we van interne linkbuilding. Eigenlijk werkt interne linkbuilding op dezelfde manier als externe linkbuilding.

PBN

PBN is een afkorting voor Private Blog Network. Dit is een netwerk van verschillende blogs die enkel door de beheerders van het netwerk worden gebruikt om links te plaatsen naar websites. De term 'Private' duidt op het feit dat dit netwerk niet voor buitenstaanders toegankelijk is.

Het gebruik van PBN's voor je linkbuilding strategie is zeer risicovol. Hoewel een goed opgezet PBN moeilijk te vinden is, kunnen sites die hier gebruik van maken hard worden afgestraft. Wij maken dan ook absoluut geen gebruik van PBN's!

Spam Score

De Spam Score van een website kun je terugvinden in de verschillende online marketing tools. Je wil websites met een hoge spamscore vermijden omdat deze meer risico met zich meebrengen. Websites met een hogere spam score dan 10% kun je het best geen link van afnemen.

Nog meer weten over linkbuilding?

Hoewel we van mening zijn dat we de belangrijkste informatie op de pagina wel behandeld hebben, kan het nooit kwaad om een aantal vragen te behandelen die we regelmatig voorbij zien komen.

Wat is het doel van linkbuilding?

Het doel van linkbuilding is om met jouw website hoger in de zoekresultaten te verschijnen. Een hogere positie leidt tot meer kliks naar jouw site en als het goed is ook tot meer conversies en meer omzet. Wij helpen je graag een een goede linkbuilding strategie.

Is content belangrijker dan backlinks?

Het is niet precies te zeggen of content belangrijker is voor je online zichtbaarheid dan kwalitatieve backlinks. In een niche met veel concurrentie zul je beide nodig hebben. Wel is het zo dat je met waardevolle content al een heel eind komt. Vervolgens kun je vaak door te linkbuilden net even het laatste zetje meegeven.

Wat wordt bedoeld met kwalitatieve linkbuilding?

Kwalitatieve linkbuilding is geen term die objectief uit te drukken is. Wij spreken zelf van kwalitatieve linkbuilding als we het hebben over linkbuilding die zich richt op websites die organisch verkeer doen en meerdere top 3 posities innemen in de zoekmachine.

Wat kost een linkbuilding campagne?

Vanaf €1000 per maand kun je jouw linkbuilding volledig aan ons uitbesteden. Aan het eind van iedere maand ontvang je een rapportage met alle backlinks naar jouw website.

Hoe belangrijk zijn links binnen zoekmachine optimalisatie?

Dat hangt erg af van de niche waarin je je bevind. Als er heel veel concurrentie is in een bepaalde markt dan is goede content vaak niet genoeg en zul je ook tijd en geld moeten stoppen in het bouwen van hoogwaardige links.