Deze ‘dicht bij huis’ linkbuilding strategie wordt bijna nooit gebruikt

Van alle aspecten binnen SEO is linkbuilding waarschijnlijk het onderdeel wat bedrijven het liefst uitbesteden. Redenen hiervoor is dat ze het moeilijk vinden of niet weten wat ze moeten doen.

Dat is niet gek, het is ook lastig om met weinig expertise of ervaring op dit gebied te zorgen voor een maandelijkse stroom aan nieuwe kwalitatieve links naar je domein. 

Toch is er een simpele strategie die bijna iedereen kan toepassen!

De belangrijkste informatie op deze pagina

  • Wanneer je het verkrijgen van nieuwe links instelt als een belangrijke KPI, zul je zien dat er overal om je heen link kansen liggen. Vaak is het enkel een kwestie van vragen / voorstellen.
  • Het voordeel van links verkrijgen via de hieronder beschreven methodes is dat deze niet door je concurrenten te kopiëren zijn.

SEO Suite bestaat uit SEO specialisten met 10+ jaar ervaring, succesvolle zelfstandige projecten en werken we niet met contracten. Klinkt dit als de partij die jij nodig hebt voor een succesvolle SEO strategie? 🚀 

Laat weten waar we jou mee kunnen helpen >>

Dicht bij huis

Als je eens goed na gaat denken, zijn er waarschijnlijk meerdere backlink kansen binnen je eigen netwerk. Dit kunnen goede vrienden zijn, maar ook klanten of partners. Je kunt deze personen, afhankelijk van de relevantie en relatie met deze persoon, op verschillende manieren benaderen.

Voor we overgaan tot de benadering zelf, begin je met een lijst te maken van mogelijke contacten die je kunt aanschrijven.

Stap 1

Maak een lijst van;

  • Goede vrienden in je netwerk waarvan je weet dat ze een eigen bedrijf hebben of een belangrijke / hoge functie hebben binnen een bedrijf
  • Klanten die een dienst / product bij je hebben afgenomen (in het geval van B2B)
  • Opdrachtgevers waar jij een dienst of product van hebt afgenomen (in het geval van B2B)

Stap 2

Vervolgens ga je per soort contact bedenken waar de relevantie ligt en hoe je een bruggetje kan maken naar een backlink voor jouw website.

  • Goede vrienden in je netwerk waarvan je weet dat ze een eigen bedrijf hebben of een belangrijke / hoge functie hebben binnen een bedrijf

Situatie:
Jouw vriend heeft een webshop waar hij overhemden verkoopt. Zelf heb je een website waarin je bedrijven advies geeft voor het implementeren van duurzaamheidsinitiatieven.

Vraag je vriend of je een gastblog mag schrijven over duurzaamheidstrends binnen de textielbranche, en hoe het bedrijf van jouw vriend hiermee omgaat. In de tekst kun je gemakkelijk een bruggetje maken naar jouw website en de link plaatsen.

Super simpel maar omdat het een goede vriend betreft zal deze er in de meeste gevallen geen probleem mee hebben. Deze methode is dan ook vele malen effectiever dan normale gastblog-outreach wat in veel gevallen niet meer werkt.

  • Klanten die een dienst / product bij je hebben afgenomen (in het geval van B2B)

Situatie:
Jij bent een leverancier van vergaderboxen en gaat twee nieuwe vergaderboxen plaatsen bij een nieuwe klant, een social media bedrijf.

In dit geval kun je een gratis upgrade aanbieden (denk aan een op maat gemaakte sticker voor op de vergaderbox, of een kleine korting op het factuurbedrag) in ruil dat het bedrijf een leuke post plaatst op hun blog, waarbij ze de nieuwe vergaderboxen laten zien aan hun websitebezoekers (uiteraard met een backlink naar jouw website, daar draait het tenslotte om).

Omdat je een gratis upgrade of korting op het factuurbedrag aanbiedt, vraag je jezelf misschien af wat het voordeel is van deze methode ten opzichte van het inkopen van links.

Datgene wat jij echter gratis aanbiedt, of de korting die je geeft, hoeft helemaal niet hoog te zijn. Door het aan te bieden wek je echter wel een hoop sympathie op bij de klant en verhoog je de kans op succes.

Daarnaast verkrijg je een backlink die niet gekopieerd kan worden door je concurrenten.

  • Opdrachtgevers waar jij een dienst of product van hebt afgenomen (in het geval van B2B)

Situatie:
Jouw bedrijf, een webshop in bureaustoelen, laat het kantoor laten renoveren door een regionaal bekend aannemersbedrijf.

Op het moment dat het bedrijf een website heeft, kun je aanbieden om een testimonial te schrijven, die ze op de website kunnen plaatsen (met een link naar jouw website).

De grootste kans op succes hiermee heb je wanneer je dit balletje al opgooit voordat je de offerte hebt getekend. Bij aannemers opdrachten gaat het vaak om klussen van minimaal een paar duizend euro.

Weinig aannemers zullen nee zeggen tegen het plaatsen van een testimonial met daarin een backlink in ruil voor een opdracht van duizenden euro’s. 

Een goede SEO strategie neerzetten is lastig...

Wil je minder afhankelijk zijn van advertizing en meer marge overhouden? Dan is het zeer belangrijk dat je ook met organisch verkeer een fatsoenlijk marktaandeel weet in te nemen binnen jouw niche. Wij kunnen je daarmee helpen. 

Met 10+ jaar ervaring binnen SEO en succes met eigen websites en klanten projecten weten we precies wat er nodig is om snel te groeien. Laat een berichtje achter om te kijken wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen!

Conclusie

Bovenstaande methodes zijn niet nieuw of revolutionair. Toch worden ze bijna niet toegepast. Er liggen overal in je netwerk kansen op mooie backlinks. Om deze benutten zul je echter het verkrijgen van nieuwe backlinks continu in je hoofd moeten houden.

Een groot voordeel van deze backlink methodes is dat je hiermee links verkrijgt van websites die normaal gesproken niet snel ‘outlinken’. 

De link zal hiermee dan ook in veel gevallen meer waarde hebben dan een gekochte link op een platform dat maandelijks tientallen advertorials verkoopt. Een ander groot voordeel is dat deze links niet door je concurrenten kunnen worden gekopieerd.

Gebruik deze methodes in combinatie met de overige linkbuilding strategieën die je concurrenten toepassen en je zult ze één voor één voorbij gaan in de zoekmachine!


Gerelateerde artikelen

Hoe kun je zien of Google handmatig je website heeft beoordeeld?
Hoe belangrijk is techniek voor SEO?
Wat kost een SEO audit? De kosten uitgelegd
Laat een reactie achter

Your email address will not be published. Required fields are marked

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Direct Your Visitors to a Clear Action at the Bottom of the Page