Hoe belangrijk is techniek voor SEO?

Technische SEO is een onderdeel waar ervaren SEO specialisten zich in kunnen onderscheiden, maar hoe belangrijk is techniek nou echt voor je SEO? In dit artikel geef ik mijn mening hierover.

Voor ik begin is het goed om aan te geven welke technische SEO factoren er zijn waarom deze belangrijk (kunnen) zijn.

De belangrijkste informatie op deze pagina

  • Het verbeteren van de laadsnelheid en/of Core Web Vitals levert zelden significante verbetering van je rankings op (tenzij de snelheid extreem slecht is t.o.v. je concurrentie)
  • Het optimaliseren van technische SEO factoren levert meer op bij grote ingewikkelde (e-commerce) sites dan bij simpele 'platte' content websites

SEO Suite bestaat uit SEO specialisten met 10+ jaar ervaring, succesvolle zelfstandige projecten en werken we niet met contracten. Klinkt dit als de partij die jij nodig hebt voor een succesvolle SEO strategie? ðŸš€ 

Laat weten waar we jou mee kunnen helpen >>

Technische SEO factoren

Een aantal belangrijke technische SEO factoren zijn:

  • Breadcrumbs
  • Page speed
  • Core Web vitals
  • Structured data
  • Crawl depth
  • Robots.txt
  • Canonicals
  • Href langs

Bijna al deze factoren zijn van invloed op hoe Google door je website kan navigeren en eventueel indexeren. Oftewel Indexatie en Crawlability.

Techniek voor kleine / ‘simpele’ websites

Voor veel ‘simpele’ content websites en blogs wordt de invloed van technische SEO factoren behoorlijk overschat. Enerzijds omdat ze inmiddels zo vanzelfsprekend zijn en bij veruit de meeste websites op het internet geïmplementeerd zijn. Denk hierbij aan SSL certificaten of een responsive design.

Anderzijds omdat het effect van bepaalde technieken in veruit de meeste gevallen niet tot significante resultaten leidt. Denk hierbij aan pagespeed; bijna iedereen in de online wereld weet dat een snel ladende website belangrijk is voor zowel SEO als voor de algehele gebruikerservaring.

Toch zal het verbeteren van de pagespeed van een kleine blog website met enkele tientallen pagina’s zelden leiden tot direct betere rankings en/of meer verkeer.

Let op: dat betekent niet dat wij onze klanten niet adviseren of ondersteunen bij het verbeteren van de pagespeed als dit nodig is. Echter is het in gevallen waarbij een ondernemer een beperkt budget heeft of weinig IT middelen, goed om na te gaan of het verbeteren van de pagespeed de hoogste prioriteit heeft.

Zeker in het geval van kleinere simpele (WordPress) websites zal een investering in content op kortere termijn waarschijnlijk veel meer opleveren op het gebied van traffic en conversies.

Een andere reden waarom techniek vaak niet heel veel invloed heeft op kleine simpele websites is dat er gewoon weinig mis kan gaan. Er zijn geen filters, de sites zijn vrij klein dus de pagina’s worden simpel gevonden en er wordt vaak geen belangrijke content uitgeserveerd met javascript of iets dergelijks.

Een goede SEO strategie neerzetten is lastig...

Wil je minder afhankelijk zijn van advertizing en meer marge overhouden? Dan is het zeer belangrijk dat je ook met organisch verkeer een fatsoenlijk marktaandeel weet in te nemen binnen jouw niche. Wij kunnen je daarmee helpen. 

Met 10+ jaar ervaring binnen SEO en succes met eigen websites en klanten projecten weten we precies wat er nodig is om snel te groeien. Laat een berichtje achter om te kijken wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen!

Wanneer is techniek wel belangrijk voor kleine websites?  

Er zijn bepaalde technische factoren die van levensgroot belang zijn, zelfs voor kleine websites. Denk bijvoorbeeld aan no index-tags die indexatie van de site voorkomen. Ook hebben wij weleens meegemaakt dat de hostingprovider van een klant Googlebot had uitgesloten, waardoor deze de website niet meer kon zien en bezoeken.

In het geval dat een dergelijk probleem niet op tijd wordt ontdekt kan het grote gevolgen hebben.

Wanneer technische SEO WEL belangrijk is?

Over het algemeen kunnen technische SEO factoren veel meer van invloed zijn op websites met specifieke functies, bepaalde grootte of websites die bijvoorbeeld gebruikmaken van client-side rendering. 

Denk bijvoorbeeld aan een e-commerce website met duizenden verschillende filter combinaties. Een groot aantal filterpagina's kunnen ervoor zorgen dat Googlebot veel resources kwijt is hieraan, terwijl dat ten koste gaat van andere pagina’s.

In dit geval is het raadzaam om te kijken naar technische oplossingen die ervoor zorgen dat Google minder of geen tijd kwijt is aan deze pagina’s (mits ze geen nieuwe unieke content serveren). 

Een ander voorbeeld is in het geval van meertalige websites. Om te zorgen dat Google goed begrijpt welke content gericht is voor welke regio kun je gebruik maken van Href lang annotaties. Een goede implementatie hiervan vereist voldoende technische SEO kennis. 

Zo zijn er nog veel meer voorbeelden te bedenken. Voor websites met tienduizenden pagina’s wordt het ook een stuk interessanter om te investeren in het optimaliseren van de laadsnelheden, omdat je er verhoudingsgewijs meer profijt van hebt.

Conclusie

Om verwarring te voorkomen is het goed om nogmaals te herhalen dat wij GEEN ENKEL ONDERDEEL negeren in onze optimalisatie processen. Ook maken we hierin geen onderscheid tussen kleine of grote websites. Je wil namelijk zo veel mogelijk uit je business halen en daarin is het belangrijk om alle best practices op te volgen en alle puntjes op de ‘i’ te zetten. 

Wat we je wel willen meegeven is dat je per situatie moet bekijken waar je op korte termijn de meeste winst uit kunt behalen. In sommige gevallen zullen dit technische verbeteringen zijn, terwijl het in andere situaties lonender is om eerst aan nieuwe content te werken.


Gerelateerde artikelen

Hoe kun je zien of Google handmatig je website heeft beoordeeld?
Wat kost een SEO audit? De kosten uitgelegd
Laat een reactie achter

Your email address will not be published. Required fields are marked

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Direct Your Visitors to a Clear Action at the Bottom of the Page